Sabtu, 7 Mei 2011

Lain BIASAnya dengan BERPENDIDIKAN

Biasanya...aku mesti tgk org lain, tau blog lain, tau usaha org lain, atau juga something yang berlaku disekeliling aku yg mungkin kelihatan lain. Namun kebiasaan itu membuat kelainan bagiku jika aku boleh bertindak sesuatu didalam kebiasaan itu.

Satu hari, atau mungkin juga berhari-hari, atau mungkin setiap hari, aku mungkin tidak akan terlepas untuk mendengar rungutan tentang ketidakpuasan hati oleh si A kepada si B, atau si C kepada si H atau juga antara mereka dari A hingga Z... Kehidupan... yang juga terkadang, aku lakukan.

Isu yang ingin aku bangkitkan disini adalah PEKERJAAN...
khususnya bagiku dan juga sesiapa yang bergelar pemegang ijazah sarjana muda yang berjutaan bidang..
Ada yang sudah bekerja, (tahniah kuucapkan)
Ada yang masih mencari...dan terus mencari (selamat berusaha kawan!). dan aku kembali teringat pada nasibnya ahli keluargaku yang juga kakak aku sendiri.
Dia menggalas beribu cabaran sebelum mencapai cita2 nya sebagai seorang Guru. Makan tahun tu...

Cikgu, jika ditanya pada masyarakat, khususnya masyarakat luar bandar...
mereka melihat ianya adalah sebuah pekerjaan yang menjamin masa depan, dan segala2nya mudah.,,(ku juga akuinya). Namun setiap kali itu juga, hatiku berdetik, aku bukan dilahirkan utk menjadi Guru yang berada dinaungan sekolah atau mungkin yang berada di zon Kementerian Pelajaran Malaysia. Mungkin ada bauran sombong jika ku katakan, kerjaya ini tidak begitu menjamin masa depanku mengikut KEPALAku... walau apa pun aku sangat berTerima kasih kepada para guruku yang menjadikan KEPALAku...jasamu kupanjat keredhaan dariNya yang SATU...

Entah mengapa, mungkin juga ku ketahui sebenarnya mengapakah ia... kita yang berstatus M ini sering sahaja mengejar hidup bersama duit kerajaan. Mereka yang M ini memandang tinggi berstatus kerja kerajaan. Gaji setiap bulan, ada pencen, senang pinjaman, senang cuti, banyak cuti, senang kerja dan senang juga malas bekerja. ku akui sememangnya beruntung, namun sejauhmana kita menguntungkan kerajaan akan perbelanjaan kerajaan kepada kita? kita yang sepatutnya berkhidmat untuk masyrakat sering mengecewakan mereka yang bernama masyarakat (dimana kita adalah salah satunya).

Aku berbangga kerana aku bisa menembusi alam pekerjaan bersama kerajaan. Ternyata usaha kerajaan utk kita membuka mata akan pentingnya amanah ini dijalankan adalah satu perkara yang boleh aku berikan setinggi-tinggi penghargaan. Kita diberi kursus berbelas2 kali. Objektifnya tidak lain, adalah untuk mempertingkat KUALITI DAN PRESTASI. Namun aku kembali termenung sepi, KITA kembali begini seperti kita tidak pergi kursus yang dihadiri. Aku prhatikan teliti, bukan salah kerajaan kerana perkhidmatan lambat, tp salah KITA kerana tidak menyumbang kembali apa yang telah diberi. Alasan oleh KITA = BIASALAH TU.... erk biasa? aku bencikan sebuah kebiasaan dijadikan sebuah alasan menghalalkan cara...

Yang masih mencari kerja kerajaan,
Terbongkok2 mencari, dan terus memohon
kononnya masuk Unibersiti untuk kerja bagus dengan menjadi kakitangan awam. Padahal kat U dulu, entah apa dilakukan. (nada marah dan kecewa) Fikir2kan, kita mementingkan rakan yang sering mengajak kita untuk bermalas-malasan sehingga terus cuai dengan masa hadapan. Alasannya, engkau bolehlah, aku lain engkau lain...tapi penghujungnya, matlamat tidak pula LAIN, masih nak jadi org yang berjaya...berjaya = kerja baik. Entah siapa perlu dipersalahkan...yang berpendidikan tinggi ni pun sukar untuk diajak berjuang, lagilah mereka-mereka yang BIASA2...aik tapi kawan aku pun berpendidikan tggi, tapi dorg still cakap aku ni BIASA2 je? camne tu ye?

Kerajaan begitu peka dengan isu ekonomi, tepatnya isu semasa... isu graduan yang ramai menganggur diberikan pelbagai jalan untuk membuka perniagaan sendiri. Malangnya, hanya beberapa sahaja (boleh dihitung dengan jari) bergelumang dengan cabaran dalam perniagaan ini. Rujuk laman ini yang mencatatkan penurunan kadar pengangguran pada tahun 2010.http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1201&pub=Utusan_Malaysia&sec=Terkini&pg=bt_23.htm Tinggal 3 rtus ribuje yang menganggur....(je?) Bumi Malaysia sangat luas, masih banyak peluang untuk kita raih, kenapa mesti mengejar sebuah kesenangan yang BIASA??? kita raja ditanah ini, lakukan sesuatu utk tanah ini...berniagalah rakan2 agar kita boleh maju kehadapan agar M terus gemilang membawa panji2 Islam. Rezeki datang dari 90% usaha perniagaan, kenapa kita tidak tergolong darinya? KITA gemar mengatakan Halal dan Haram,...mengatakan itu dan ini pada sebuah ketidakpastian tanpa sekelumit kajian. makan gaji buta tanpa melakukan kerja Halal kah?

Peluang perniagaan sangat luas rakan2...
Datang bersama pakej pendidikan seperti kita adalah satu BONUS yang tidak ternilai...
Mengapa perlu kita mensia2kannya dengan menjadi BIASA?
Cari dan kejarlah peluang yang ada, jika sudah pasti peluang yang tiba, kajilah terlebih dahulu sebelum memutuskan kata...
Aku bukan sesiapa untuk (aku bukan artis - kata nurul fatiha firdaus shbt hebatku) mengatakan aku insan hebat untuk mengatakan KITA semua haprak kerana berfikiran BIASA.
Tetapi aku sentiasa mahu mengajak KItA melakukan sesuatu yang lain didalam keBIASAAN kita...

Ayuh bangkitlah teman....tinggikan pendidikan masyarakat dengan peluang perubahan demi kebaikan Agama, Bangsa dan Negara...

Kerna dengan penggunaan BERPENDIDIKAN lebih mudah mengutus perjuangan!
Kerna negara kita merdeka dengan BERPENDIDIKAN
Kerna kita tidak lagi ditindas dengan BERPENDIDIKAN!
jadi kita yang BERPENDIDIKAN  perlu berjuang dengn lebih hebat utk mendidik masyarakat agar lebih berfikiran BERPENDIDIKAN!

Jadilah kita yang berfikir seperti mereka yang benar2 BERPENDIDIKAN...bukan KEBIASAAN!

Mengkaji setiap kata, mengkaji setiap laku, dan segala2nya agar kita tidak bisa...menjadi penumpang diBumi sendiri...lalai dengan keistimewaan dan kebiasaan...

1 ulasan:

  1. Dengan ilmu, maka naiklah darjat seseorang itu berbanding mereka yang tidak.. :)

    BalasPadam