Ahad, 20 Februari 2011

Bukan Aku Sendiri...biar ianya menjadi KAMI

Sesungguhnya aku tahu apa yang aku perlu
Aku jelas dalam terang, apa yang aku mahu,
Tingkahku, Lakuku, Diamku, Akalku, Madahku,
Dan segalanya...itulah Aku

Namun,
Aku kembali sesak
Menangis dalam kesenangan
Lelah dalam lajunya nafasku

Perubahan,
Aku tahu, aku perlu brubah sebelum mengubah orang lain..
Tetapi jawapannya sudah tentu
Seakan memberitahu, perubahan itu sesuatu yang perlu
Berubah, berubah, berubah
Balik2 berubah

Fikir....
Kalau...
Sekatan perubahan kembali dan terus mencanak
Tumbuh akan cendawan yang hauskan hujan
Langkahku terhenti
Semangatku mati

Kerna kehadiranku
Tidak disenangi
oleh manusia yang baik 'budi'
Mungkin juga baik pekerti...

Siapalah aku berkata betul atau salah
Berkata Benar atau Buruk sesuatu kejadian
Aku hanya pendukung nikmat tidak terhingga ini...

Sayang...
walau aku tahu apa yang aku perlu
Namun tingkahku sama sekali kelu
Madah tekad besi ini menjadi layu...

Pada sejarah silam
Pada tabiat ngeri
Pada semangat yang umpama tahi
Pada kata yang gayanya seperti menarik undi
Pada yang sering membenci
Yang ianya bukan milik diri ini tetapi KAMI

Ya Allah
Aku kembali kepadaMu ya Rabbi
Terangi hati ini
untuk terus berbakti
Yang bukan layaknya seperti si pemerhati
Tetapi seorang Pertiwi

Yang bisa lagi berdiri
Bersama pedang sakti
Mencantas segala dakwa dakwi
Menerobos sebuah halangan diri
Yang benar2 menguji
Bersama panji2
Yang dihiasi beribu niat yang murni

Tetapi...
Ya Allah
Benarkan aku kali ini

Agar Aku BUKAN sendiri....
kerna besarnya perubahanku...
Besar lagi kejayaan..
BERSAMA2 KAMI...

Amin...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan